Saját koncepcióautót készített a CATIA

Amikor a CATIA/DS mérnökei be akarták mutatni a potenciális ügyfeleiknek, hogyan lehet autóipari prototípusokat 3D nyomtatni, egy teljesen új szintre emelték a folyamatot! A Xavier Melkonian vezette csapat ugyanis létrehozott egy ötrészes fizikai, tervezési és modellezési tanulmányt, a “Project Bleu” koncepcióautót.

A Bleu koncepcióautó végső látványterve

A Bleu koncepcióautó végső látványterve

“A Project Bleu elsődleges célja az volt, hogy házon belül készítsünk, teljesen az alapoktól egy olyan koncepcióautót, amivel be tudjuk mutatni a CATIA tervezőcsomag legújabb modellezési technikáit.” – foglalta össze Laurent Igarza egy interjúban. “Ez egy nagy kihívás volt számunkra. Egy teljes tervezőcsapattal dolgoztunk az első vázlatoktól egészen a 3D nyomtatásig.”

A Project Bleu koncepcióautó tervezése az egész 2013-as évet felölelte. A tervezőcsapatban volt egy kreatív tervező, két koncepció modellező és két vizualizácós szakértő, két A-osztályú felületmodellező és egy mechanikai modellező. Munkájukhoz elengedhetetlen volt a kiemelkedő pontossággal rendelkező Objet260 Connex Multi-material 3D nyomtató, emelte ki Igarza, amivel egyszerre két alapanyagból, 33 mikronos felbontással is képesek voltak nyomtatni. “A 3D nyomtatott alkatrészekkel a valóságban is ellenőrizni tudtuk a CAD modelleket, és össze tudtuk őket hasonlítani a CATIA Live Rendering alkalmazásban korábban elkészített látványtervekkel.” – foglalta össze Igarza.

Az utolsó fázisban, több alkatrészből nyomtatott modell

Az utolsó fázisban, több alkatrészből nyomtatott modell

A tervezési folyamat négy szakaszból állt:

  • Első lépésben karosszéria modelleket nyomtattak 5 cm-es méretben. Ezeket az alapkoncepció kidolgozására, valamint minden olyan hiba kiküszöbölésére használták, ami később komoly problémához vezethetett volna.
  • A következő lépcső az aerodinamikai modellek elkészítése volt, amivel szélcsatornás teszteket tudtak végezni. Ezeken a modelleken a kerekek részeletei, a tükrök és az utastér még nem került kidolgozásra.
  • Miután a forma megfelelt a szélcsatornás teszteken, elkészítették a koncepcióautó 26 cm-es változatát, ahol már az olyan apró részletekre is figyeltek, mint a tükrök vagy a lökhárító.
  • A Project Bleu utolsó szakaszában végül egy játékautóhoz hasonlóan, több alkatrészből is felépítették a koncepcióautót. A kerekek szabad mozgásához még apró módosításokt kellett végezni az alvázon, amit a CATIA Natural Shape alkalmazásával gyorsan és hatékonyan meg tudtak valósítani a tervezők, így a végleges modell sikeresen elkészült a 2013-as Euromold kiállításra.

Ugyan a Project Bleu célja az volt, hogy demonstrálja a CATIA mérnöki és tervezési képességeit, a Dassault Systemes tervezi a műszaki lépések és az STL fájlok publikálását is.

Forrás blog.stratasys.com

További információ

A CATIA hazai forgalmazója a CAD-Terv Kft.