Ez lenne a 3D-s tervezés jövője?

A virtuális valóság és kiterjesztett valóság alapú technológiák napjainkban egyre inkább foglalkoztatják az emberek fantáziáját, amiben fontos szerephez jutnak az olyan nagy népszerűségnek örvendő újdonságok, mint a Google Glass, vagy az Oculus Rift. Épp az elmúlt hetekben kavart hatalmas port, hogy a Facebook több mint 2 milliárd dollárért felvásárolta az előbb említett, egyébként Kickstarter-es kampánynak induló Oculus Rift-et. Ebből jól látható, hogy nem csak a felhasználókat érdeklik az ilyen futurisztikus eszközök, hanem a hatalmas tőkével rendelkező fejlesztő cégek is látnak bennük potenciált.

Az eddigi fejlesztések és demo alkalmazások alapján nyilvánvaló, hogy ezek az eszközök az érzékelés és megjelenítés teljesen új dimenzióját nyitják meg, de hatékony kezelésük, vagy éppen a virtuális térben való mozgás és operálás közel sem megoldott probléma.

A brit Royal College of Art egy diákcsoportja – Guillaume Couche, Daniela Paredes Fuentes, Pierre Paslier és Oluwaseyi Sosanya – is ezen a problémán dolgozott, munkájuk eredményeként pedig megszületett a GravitySketch, egy olyan eszköz, amely elkezdi feltárni azokat a lehetőségeket, hogy hogyan is lehet az ilyen virtuális/kiterjesztett valóságon alapuló rendszereket kreatív munkára használni.

A GravitySketch egy átlátszó műanyag lapból, egy a lap peremén elhelyezett kezelőpanelből és egy speciális tollból áll. A rajzok készítése pontosan úgy történik mintha az ember papírt és ceruzát ragadott volna, azonban a GravitySketch esetén a vonalak már egyből a virtuális térben jelennek meg. Miután egy kontúr elkészült, a kezelőpanel segítségével az szabadon forgatható és eltolható a tér minden irányában, így nyitva meg a kaput a 3. dimenzió előtt.

Természetesen ez egy demo alkalmazás, és még nagyon sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a műszaki tervezésben is megjelenjen valami ehhez hasonló eszköz, de az alapkoncepció mindenképp elgondolkodtató. Lényegében a mai CAD szoftverek is pontosan ezen az elven működnek, 2D-s vázlatokat terjesztenek ki a térbe. A kérdés már csak az, hogy sikerül-e kényelmesebben használható és hatékonyabb periféria kombinációt kifejleszteni, mint a jelenleg egyeduralkodó billentyűzet, egér és monitor hármasa.

További információ:

A GravitySketch hivatalos oldalán.