Nem is annyira távol-kelet I.

TIMTOS_0018870 km. Ekkora távolságra van Budapesttől Taipei. Ekkora utat kell megtennünk (persze kicsit többet, de az már igazán elhanyagolható), ha kis hazánkból a távol-keleti szerszámgyártás egyik, ha nem legnagyobb fellegvárába, Tajvanra akarunk eljutni. Számtalan okunk lehet, hogy ellátogassunk ebbe a kis szigetországba, de akár össze is köthetjük a kellemest a hasznossal és a “nem-tudom-mi-ez-de-finom” ételek kóstolgatása közben ellátogathatunk a kétévente megrendezésre kerülő TIMTOS gépipari kiállításra.

A tajvani szerszámgépek mindenhol ott vannak, nem lehet nem észrevenni a kínai előrenyomulást ezen a téren sem. Meg lehet ismerkedni ezekkel a gépekkel a hazai viszonteladók nyíltnapjain, rendezvényein is, de a legpontosabb és teljesebb képet a forrásnál, a kínai tengerben található kis szigeten kaphatjuk. A Go98 Kft. és a Tooltechnik Kft. jóvoltából mi is kaptunk erre lehetőséget és másfél hétet tölthettünk Tajvanon, ahol megismerkedhettünk a Go98 által forgalmazott szerszámgépek gyártóival, gyáraival.

Nehéz levetkőzni azt az általános sztereotípiát, miszerint ami a távol-keletről érkezik az “kicsi is, olcsó is és talán valamire jó is lesz”. Nos, már csak ezért is érdemes volt ellátogatni ebbe az országba, mert erre igencsak rácáfoltak az ott szerzett tapasztalataink. De kezdjük az elején.

TIMTOS_003

A délutáni órákban szállt fel a repülőnk Budapestről, hogy az amszterdami átszállást követően, röpke tizenegy és fél órás út után megérkezzünk Tajvan szigetére. Leírhatatlan élmény, ha több, mint 1000 km/ órás sebességgel szeljük az eget, miközben alattunk Európa, Szibéria és Kína csak eltörpül.

TIMTOS_019

Mire megérkeztünk, Tajvanon már másnap délután volt,szerencsénkre, így az időzóna eltolódást könnyen meg tudtuk szokni. Azaz, ezt hittük egészen másnapig, mikor a délután négy órára megbeszélt találkozón már az ötödik kávén voltunk túl és a hazaútra szóló jegyemet is elcseréltem volna egy ágyra. Szerencsére a szállásunk egy kitűnő hotelben volt, barátságos szobákkal, udvarias és kedves személyzettel és elképesztő panorámával. A szobánk a szálloda legfelső, huszadik emeletén volt, így kitűnő kilátás tárult elénk a városról.

TIMTOS_022

A szállodából naponta, a reggeli órákban ingyenes járat indul a TIMTOS kiállítás mindkét helyszínére, melyet minden különösebb felár nélkül biztosítottak, így nemigen lehetett panaszunk a szervezésre.

A kiálítás első napján már a nyitásra megérkeztünk a nyangan-i kiállítói területre. Az első utunk természetesen a regisztrációhoz vezetett, ahol gyorsan átestünk a formaságokon és megkaptuk a belépőkártyáinkat. Az első meglátogatott kiállító a Macro Micro Tech Inc.  gépek gyártója, akinek egyedi konstrukciójú gépeit nézhettük meg testközelből. A cégvezető elbüszkélkedett nekünk, hogy huszonkét szabadalmat jegyez, amiket a gépeihez sem rest felhasználni.  A vendégszeretetükről pedig csak annyit, hogy megbeszélt délutáni találkozón, komplett vacsorával vártak minket.

TIMTOS_030

A kiállításon is bemutatott gépen a gépágy kettős falú lyukacsos szerkezetű volt. A tulajdonos elmondása alapján ennek köszönhetően ugyanolyan merev a gép, mint kikönnyítések nélkül, de jelentősen kevesebb anyagfelhasználás mellett tudják ezt biztosítani. A főorsó szán a oszlopon kettős lineáris megvezetést kapott. Magyarországon 5-6 gépet adtak el eddig, főként Tajvanra és Németországba gyártanak.

TIMTOS_038

Nem volt azonban megállás, következett a Yang Iron Precision standja. Ők már 30 éve gyártanak CNC gépeket, Tajvanon ők voltak az elsők, akik ilyen gépek építésébe fogtak. Gyors és költséghatékony megmunkálást próbálnak megvalósítani a gépeikkel, a fő irányvonaluk a költséghatékonyság, nagy előtolású megmunkálással. 500 gépet építenek évente és adnak el, főként Németországba, Olaszországba, Törökországba, az Egyesült Államokba és Kanadába.

TIMTOS_042

A következő stand, amit meglátogattunk, a Tongtai Machinery-é volt, ahol többek között az APEC gépeit ismerhettük meg. A gyártó főleg a 4-5 tengelyes gépek fejlesztésére és építésére helyezte a hangsúlyt. Rövid ebéd után a Lywentech ltd, – Lymco standját néztük meg ahol egy PerfectJet MV-308-5x szerszámgépről mesélt Eötvös Oszkár, a Go98 Kft-től, aki egyúttal a segítőnk és vezetőnk egész utunk során. Érdekességként elmesélte, hogy a gépen kettéosztható a munkatér, így nagyon egyszerűen lehet rajta két különböző megmunkálást is végezni, ugyanis az egyik munkadarab forgácsolása közben a következő darab már elő is készíthető a másik készülékben.

TIMTOS_044

Az első napunk feszített tempójára kítűnő példa, hogy máris tovább álltunk a Gentingen Machinery standjára, ahol szintén egy 5 tengelyes gép várt minket  – és még mennyi minden volt hátra. Náluk tudhattuk meg, hogy a TIMTOS kiállításra már úgy tekintenek kint, mint Ázsia EMO-jára, így természetes, hogy mindenki, aki csak tud, jelen akar lenni saját standdal.

TIMTOS_053

Jó turistához méltón a kiállítás után sem volt megállás, irány Tajpej leghíresebb épülete a 101. A jegyváltás után az elképesztően gyors lifttel felmentünk a 89 emeletig, ahol kitűnő és páratlan kilátásban lehetett részünk. Tajpej éjszakai is magával ragadó látványt nyújt. Érdekesség, hogy az épületben tetején található egy 650 tonnásé gömb, amivel ellensúlyozzák a lengését erős szélben, illetve földrengés esetén.