3D nyomtatás segíti a Formula SAE berlini csapatát

A Formula SAE dizájn versenyt a SAE International szervezi diákok számára. Az első versenyt1978-ban tartották meg, a világ minden pontjáról érkező diákcsapatok részvételével. A versenyre mindegyik csapat egy kisméretű, formula stílusú versenyautó tervezésével, építésével és tesztelésével készül. Az autókat számos szempont szerint értékelik, mint például dizájn, az üzemanyag felhasználás hatékonysága, gyorsulás, strapabíróság stb.

formula_1

Az idei versenyre Patrick Harder, a berlini Alkalmazott Tudományok Egyetemének negyedéves hallgatója, a legújabb tervezésű légszűrőházukat Stratasys FDM® és PolyJet® 3D nyomtatási technológiák kombinálásával hozta létre, hogy csapatuk a lehető legjobb esélyekkel induljon az 500 másik versenyzővel szemben.

Amit itt láthatunk az a Stratasys-Objet kombináció lényegének megtestesülése. Két egymást kiegészítő 3D nyomtatási technológia, együtt használva egy hibrid, működőképes prototípus létrehozásához, amely végső soron, a versenyen szereplő autó alkatrésze lesz.

formula_2

A légszűrőház, avagy légbeömlő kamra kulcsfontosságú a motor teljesítményének szempontjából. Egy jól megtervezett légszűrőház a levegőt hatékonyabban és eredményesebben juttatja el a motorba, ezáltal növeli annak teljesítményét.

A Stratasys ULTEM 9085 műanyagot (az aranyszínű hőre lágyuló műanyag, amelyet az FDM-alapú Fortus 3D nyomtatóval gyártottak) a légszűrőház nagy, 120 °C feletti hőmérsékletnek és rezgéseknek kitett alkatrészeinek gyártásához alkalmazták. ULTEM anyagból készültek az elosztócsövek, a légtölcsér, valamint a fojtószelepház alsó és felső része.

formula_3

Eközben a Digital ABS műanyagból (amelyet a PolyJet alapú Objet Connex többféle alapanyaggal dolgozó 3D nyomtatóval gyártottak) készült a csillapítókamra, a légszűrőrendszer azon szakasza, amely bonyolult geometriájának egyszerre kell keménynek és finom felületminőségűnek lennie. A légáram itt keveredik hozzá a porlasztóból érkező levegővel kevert üzemanyaghoz.

Ezeken kívül a csapat használt PolyJet VeroClear átlátszó műanyagot is, a légszűrőház oldalán található kisméretű ovális ablakok létrehozásához. Az ablakok könnyebbé teszik a csapat számára a hengerekbe jutó üzemanyag arányának megfigyelését, így biztosítani tudják, hogy fölösleges üzemanyag nem kerül csapdába és halmozódik fel az elosztócsövekben.

[youtube]D8oTfXIzFkI[/youtube]

forrás: Stratasys