Bevezetés a Mill-Turn technológiába

A Mill-Turn gépek skálája igen széles, kezdve az egyszerűbb háromtengelyes esztergáktól (X, Z és C tengely), ahol az orsó képes elfordulni szögben történő marás céljából, egészen a lényegesen fejlettebb hattengelyes gépekig, ami két lineáris Y és W tengellyel, valamint egy másodlagos programozható segédorsóval, avagy ellenorsóval való kiegészítést jelent. A másodlagos orsóval felszerelt gépeken a W tengely az alorsó pozicionálását biztosítja a megmunkálás során.

Ék alakú Y-tengely konfiguráció. (megj.: a programban az Y-tengely itt is merőleges az X-re, amit a vezérlő a fizikai X- és Y-tengelyek egyszerre történő mozgatásával valósít meg.)

Ék alakú Y-tengely konfiguráció. (megj.: a programban az Y-tengely itt is merőleges az X-re,
amit a vezérlő a fizikai X- és Y-tengelyek egyszerre történő mozgatásával valósít meg.)

A legnagyobb trükk a Mill-Turn technológiával kapcsolatban annak a felismerése, hogy tulajdonképpen mikor is van szükség az Y tengelyre, és hogy mikor elegendő az egyszerűbb háromtengelyes eszterga az adott alkatrész megmunkálására. Alapvetően az Y tengely akkor nélkülözhetetlen, amikor a szerszámot a munkadarab középvonalával párhuzamosan kell mozgatni, és ilyenkor is csak abban az esetben, ha az adott alaksajátosságot a munkadarab palástján kell kialakítani.

C- és Y-tengelyes marási lehetőségek

C- és Y-tengelyes marási lehetőségek

C- és Y-tengelyes fúrási lehetőségek

C- és Y-tengelyes fúrási lehetőségek

A baloldali képeken látható alkatrészek jó példák azokra a formákra, amiket pusztán a C tengely hozzáadásával már megvalósíthatóak. Még akkor is, ha tervrajzon szereplő furatok nem az alkatrész középvonalába esnek, a C tengely képes beállni úgy, hogy az X tengely mentén mozogva létrehozható legyen a furat.

C-tengellyel megvalósítható alkatrészek

C-tengellyel megvalósítható alkatrészek

 
Y-tengelyt is igénylő alkatrészek

Y-tengelyt is igénylő alkatrészek

Eközben a jobb oldalon látható alkatrészek megvalósításához már mindenképp szükség van az Y tengelyre. Az Y tengely merőleges az X tengelyre, tehát a szerszám fölfele és lefele, azaz a középvonal alá és fölé történő mozgatására szolgál. A lelapolások a sárgaréz alkatrészen elméletileg megmunkálhatóak kizárólag a C tengely segítségével, de mivel az alkatrész közepén helyezkednek el, ezért az Y tengellyel lényegesen egyszerűbb ez a feladat. Ellenben a lekerekítések létrehozásához az alkatrész villás végén már mindenképp szükséges az Y tengely. A másik alkatrészen a síkfelületek kialakításához az alkatrésznek úgy kellene állnia, ahogy a felső képen szerepel. Könnyen belátható, hogy ennek a bizonyos alkatrésznek a megmunkálásához a szerszámnak a középvonal fölé kell emelkednie.

Az alábbi két videó C-tengelyes marási lehetőségekre ad példát:

 

A következő videó pedig bemutatja, hogy az Y tengely milyen hasznos síkfelületek megmunkálásakor. Jóllehet a szerszám a videóban a Z tengely mentén helyezkedik el, azonban az elgondolás ugyanez abban az esetben is, ha a szerszám merőlegesen áll az alkatrészre.

forrás: blog.hurco.com