Airbus 2050 koncepció

Már abba is elég szédítő belegondolni, hogy valaki óránként 800 km/h-s sebességgel hasíthat az égen egy fémdobozban, de az Airbus ezt a gravitációval dacoló utazást egy átlátszó felületű repülőgépen képzeli el. A repülőgépipar egyik vezetője a legmodernebb tervezési elképzelések használatával olyan repülőgép-koncepció alkotott, amelynek – legalábbis egyelőre – nem a repülés a célja: egy olyan innovációs eszköz, amely „beindítja a mérnökök képzeletét, és megvilágítja a repülés előtt álló kihívásokat, illetve döntéseket.”

A koncepcióban, amely reményeik szerint az Airbus 2050-es modelljeit tükrözi, a biomimetika elvei alapján alakították a formákat és az anyagokat. Az elképzelés leginkább szembeötlő eredménye a repülőgép törzse, amelyet átlátszatlan fém helyett a szerkezeti anyag pókhálószerű hálózatából áll, és egy kicsit csontvázra hasonlít. Valójában pontosan ezt idézi ez a szerkezet, hiszen a madarak csontszerkezete ihlette.

Az Airbus 2050 csontvázszerű törzse

Az Airbus 2050 csontvázszerű törzse

A vállalat jövőbeni formaterveinek egyik bemutatója során Charles Champion vezető mérnök kifejtette, hogy a „csont egyszerre könnyű és erős, mivel a porózus belső szerkezete csak a szükséges helyeken tartalmaz anyagot, máshol üreges.” A repülőgép úgynevezett bionikus csontjai közötti tér panorámaablakként működik a repülőgép teljes felületén. „Láthatja majd a piramisokat vagy az Eiffel-tornyot a repülőgép átlátszó padlózatán keresztül.”

Panorámaablak minden irányban

Panoráma ablak minden irányban

Míg a szerkezettervet évezredek óta létező élőlények ihlették, az anyagok többségének előállításához használt technológia mindössze alig egy évtizede ismert. A 3D nyomtatás egyike az olyan technológiáknak, amelyek segítségével az Airbus megalkothatja a tervhez szükséges pontos formákat. Ezeket először számítógépen rajzolják meg, majd rétegenként, gyorsan gyártják le őket. Így a forma pontosan az elképzeléseknek megfelelően, hulladék nélkül alakítható ki. A kabin elektromos rendszerének kialakításához az Airbus egy agyhoz hasonló intelligenciahálózat beépítését tervezi a repülőgép falaiba, amely a rengeteg kábel, vezeték és kapcsoló nélkül reagál a belső tér klímaváltozásaira.

Mindezek a stratégiák – a könnyű szerkezet, a hulladékmentes gyártási folyamat és a vezeték nélküli elektromos rendszer – mind hozzájárulnak az emisszió és az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez. Ha kevesebb erőforrásra van szükség az egyes repülőgépek gyártásához, az összességében jelentős javulást eredményezhet a repülés környezeti hatása szempontjából. Ebben a tekintetben az Airbus koncepció-repülőgépe egyike azon kevés dolognak, amelyek esetén az organikusan növesztett kifejezés nem az élelmiszerekre, hanem az ülésekre vonatkozik. A repülő ülései valószínűleg növény alapú bioanyagokból állnak majd. Ez még az emlékező habon és az intelligens anyagokon is túlmutat, és emlékszik a test optimális helyzetére.

[youtube]Q5K1ZDs-li0[/youtube]

Természetesen az interaktív zónáknak köszönhetően az utasok által jelenleg élvezett kényelem minden eleme rendelkezésre áll a repülési élmény során: az utasok ismerkedhetnek, játszhatnak, valamint különböző holisztikus kezelésekben, például masszázsban és aromaterápiában is részesülhetnek. Mindez szinte feledteti a tényt, hogy az ember egy túlnyomásos fülkébe van bezárva, kilenc kilométerre az anyabolygó felszíne felett.

forrás: www.autodeskforum.hu