Kompozitok forradalmasíthatják az autóipart

A kompozit anyagok használata egész iparágakat forradalmasított, ideértve főként a repülőgépipart és az elektronikai ipart. Most azonban az autóiparon van a sor. Napjainkban kompozit alkatrészeket leginkább a versenyautókban és a luxusautókban találhatunk, előbbiekben tömegcsökkentő célzattal, míg utóbbiakban inkább a teljesítmény és az imázs miatt. A Lamorghini, a Corvette és a Lotus, mint márkák gyakran előkerülnek, amikor kompozit alkatrészekről esik szó.

Az Axon Automotive szénszálas vázrendszere

Az Axon Automotive szénszálas vázrendszere

Ezek mellett azonban a többi autóipari szereplő is egyre több szénszál erősítésű kompozitot kezd használni az autóiban. Ilyen belépőkategóriás és középkategóriás autók főként Európában, Észak-Amerikában és Japánban fordulnak elő. Ahogy az üzemanyagárak egyre csak emelkednek, a vásárlók kezdik belátni, hogy egy alacsonyabb össztömegű autóba történő nagyobb befektetés egyre gyorsabban fog megtérülni az alacsonyabb fogyasztásnak köszönhetően. Ebben a szellemben számos autógyártó (például a BMW) hosszútávú megállapodásokat kötött a szénszálas kompozitokat előállító vállalatokkal, és nagy befektetésekre készül a saját folyamatait tekintve, hogy azok is támogassák a kompozit anyagok felhasználását.

Az alváz általában az autó össztömegének 25%-át teszi ki. Kompozit felhasználásával egy átlagos alváz a tömegét pedig akár 50%-al is lehetne csökkenteni anélkül, hogy az bármilyen mechanikai tulajdonság romlásához vezetne. A méretből adódó problémák és a megmunkálás kihívásai azonban ma még túlságosan drágává teszik az ilyen alvázak előállítását. A JEC Composites számításai szerint a kompozit alvázak tömeggyártására legkorábban 2020. környékén számíthatunk. A külső elemek előállítása ma még sokkal könnyebbnek számít, de ugyanakkor ezek kevesebb súlycsökkentési lehetőséggel is rendelkeznek.

A Weds Sport szénszálas felnije. Egy teljes garnitúra ára kb 10-12 000$.

A Weds Sport szénszálas felnije. Egy teljes garnitúra ára kb 10-12 000$.

Egy további fontos akadálya még az autóipari szénszálas kompozitok elterjedésének az újrahasznosítás kérdése. A repülőgépiparban ez nem jelent problémát, mivel ott viszonylag kevés alkatrész készül és ezeknek hosszú az élettartama. Ezzel szemben gépjárművekből nagyságrendekkel több készül évente, miközben a várt élettartam is alacsonyabb, így a gyártókra ebben a szegmensben sokkal nagyobb teher nehezedik, hogy az összes elhasználódott alkatrész elhelyezését és újrahasznosítását megoldják.

“Az autóipari kompozitok különböző módon történő megmunkálását mi kihívásként kezeljük” mondta Eleanor Merson, a Sandvik Coromant Alkalmazás Központjának, Kutatás és Fejlesztésért felelős menedzsere. “A repülőgépiparban a fő hangsúly a minőségen van, miközben a gépjárműveknél a költség is igen fontos tényező.”

forrás: compositemachining.org
a képek forrása:  carbonfibergear.com