3D Tech laboratórium – nyomtatás, szkennelés, tervezés

Vigh Előd laboratóriumvezető előadása

Vigh Előd laboratóriumvezető előadása

A NymE-ERFARET Nonprofit Kft. a Baross Gábor Nyugat-dunántúli Innovációs Fejlesztések Program (REG-ND-09-1-2009-0007) keretében nyert támogatást 2010 tavaszán a 3D Tech laboratórium eszközeinek beszerzésére. Így valósulhatott meg a régióban egyedülálló beruházás, amelynek eredményeként létrejött a 3D Tech laboratórium (3D_LAB09 pályázati néven). A fejlesztés révén a 3D Tech laboratórium támogatni tudja a Nyugat-magyarországi Egyetem hallgatóit és oktatóit egyaránt, mind az oktatásban, mind a kutatás-fejlesztés területén, de az üzleti szféra számára is igénybe vehetőek a szolgáltatásai.

3D Tech laboratórium szolgáltatásai

Objet EDEN 3D nyomtató

Objet EDEN 3D nyomtató

A 3D Tech laboratórium szolgáltatásai a 3D nyomtatás, szkennelés és tervezés hármasára épülnek. A 3D nyomtatást a pontosság és felületi minőség tekintetében jelenlegi technológiai csúcsot képviselő Objet EDEN 250-es nyomtató teszi lehetővé. A nyomtatás megkezdése előtt szoftveresen választható ki a prototípust felépítő rétegek vastagsága (16 illetve 30 mikron) és az elkészítendő tárgy felületi minősége (egységes matt illetve változó fényes matt). A 3D nyomtató kétféle alapanyagot használ fel a prototípusok elkészítéséhez, támaszanyagot és modellanyagot. A modellanyagból épül fel az elkészítendő prototípus, míg a támaszanyag biztosítja, hogy furatok, áthidalások, alámetszések is lehessenek a kivitelezendő terven. A nyomtatás során a fejek rétegen belül egyszerre nyomtatják a modell- és támaszanyagot, majd a tárgyasztal egy rétegvastagságnyit süllyed, és így a már kinyomtatott réteg tetejére kerül a következő. A nyomtatás elkészültével a kész prototípusról el lehet távolítani a támaszanyagot.

Objet EDEN 250

Objet EDEN 250

A 3D szkennelés és tervezés szükségszerűen kapcsolódik az elvégzendő feladatok döntő többségében. Ennek magyarázata abban rejlik, hogy a szkenner egy olyan információegységet készít, amelyben három-három koordinátával jellemzett pontok adatai vannak. Ezt az adathalmazt a tervező szoftverek még nem tudják kezelni, ezért szükséges a visszamodellezés.

Konica Minolta Range5 lézerszkenner fotó

Konica Minolta Range5 lézerszkenner

A visszamodellezést esetenként további 3D tervezési feladatok is követhetik. Gyakori megoldandó feladat például a termék továbbfejlesztése során a megjelenés minimális áttervezésével úgymond a termék dizájnját felfrissíteni. Elképzelhető, hogy a meglévő és beszkennelhető termékmintához fröccsöntő szerszámot kell tervezni, illetve töredékesen fennmaradt leletek digitális restaurálását kell elvégezni.

A Konica Minolta Range5 lézerszkenner gyártó által megadott pontossága 0,08 mm. A fókusztávolsága 450 és 800 mm között állítható. Tapasztalati szempontból ez egyben azt jelenti, hogy egy szkenneléssel 400 mm-nél kisebb tárgyak szkennelhetők be. Az egyes adatfelvételeket a szkenner vezérlő szoftverében természetesen tudjuk illeszteni, így elméletileg több lépésben bármilyen nagy méretű tárgy digitalizálható. Az egyes illesztendő szkennelt felületeknek természetesen megfelelő mértékben átfedésben kell lenniük, továbbá szükségünk van jellemző pontokra is, amelyeket mindkét szkennelt adatállományon meg tudunk jelölni. Amennyiben a szkennelendő tárgyunk nagyméretű homogén felületekkel rendelkezik (például egy személygépkocsi), érdemes a szkenneléshez azonosító jeleket, úgynevezett markereket használni.

Az egyedi felületek gyártásvégi ellenőrzésének pontosításában szükség esetén nagy segítség lehet a 3D szkennelés. Az autóipari beszállító cégek gyakran a magas minőségi elvárások mellé, minimális segítséget kapnak. Például egy próbapadot és három értéket a próbapadhoz. Így az is előfordulhat, hogy a próbapadon az értékeknek megfelelő a termék és a megrendelő mégis selejtesként visszaküldi a szállítmányt. A próbapad továbbra is jónak mutat minden darabot, és a beszállító, ha nem ismeri a 3D szkennelést, nem is tud a helyzetre megoldást találni.

 

További információk: www.3d-tech.hu