Az új MINI és a 3D nyomtatás

A Stratasys jelentése szerint a Dimension 3D nyomtatóik és Fortus 3D gyártórendszereik fontos szerepet játszottak az új MINI John Cooper Works World Rally Car (WRC) kifejlesztésében.

A MINI Cooper WRC csapata jelentősen támaszkodott az additív gyártási technológiákra az új autó kétéves féjlesztési ciklusa során. A Stratasys FDM 3D Printing technológiájának segítségével a mérnökök közvetlenül a CAD fájlokból el tudták készíteni az autó valós méretű modelljét az első tesztelésekhez. A legyártott alkatrészek között szerepelt a komplett motortér, a váltómű, a kormányszerkezet és a kocsi belső elemei is.

A tesztpályára szánt prototípus alkatrészeken felül pedig néhány, a beltérbe kerülő elemet is additív eljárással gyártottak végül le. Ennek az egyik legszembetűnőbb példája a kormányszerkezeten elhelyezett sebességfokozat kijelző.

Az idei szezonban bemutatkozó új autó kifejlesztése rádöbbentette a MINI WRC csapatát a 3D-s technológiák fontosságára, hiszen jelentős időt és szerszámköltséget spóroltak meg, miközben sokkal nagyobb szabadságot élveztek a komplex geometriával rendelkező alkatrészek tervezésében.

A munkafolyamatok során a Dimension 1200es 3D nyomtatón és a Fortus 400mc 3D gyártórendszeren elsősorban polikarbonát és ABS alapanyagokat használtak fel az alkatrészek előállítására.

A MINI WRC csapata a FIA World Rally Championship keretein belül debütált 2011 májusában, Olaszországban. Az idei évben hat európai futamon vesznek részt a két új MINI WRC-vel. Terveik szerint pedig a 2012-es bajnokságra már az összes versenyen indulni fognak. A MINI nagy rallys hagyományokkal rendelkezik, így nem véletlen, hogy a két új autónak a 37-es és az 52-es számot, azt a két számot választották, melyekkel az elődeik Monte Carlo Rally-t nyertek a 60-as években.

[youtube]F11ThamRk60 [/youtube]

További információ

Fortus 400mc 3D gyártórendszer a CNC.hu-n: http://www.cnc.hu/2011/03/fortus-400mc/

forrás: rallybuzz.com